- Når du får et barn i barnehagen som du vet har gjennomgått veldig mye, og tegnene på at barnet er skadet er tydelige, da er det viktig å ikke ha for høye forventninger. Se etter små skritt i riktig retning og positive tegn.
Det forteller professor emeritus i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo, Anne Inger Helmen Borge. Hun har lang erfaring med barn i mange svært tunge saker.
- Som barnehageansatt må du rett og slett ta på deg resiliens-briller, sier Helmen Borge.
Resiliens beskriver barns evne til å opprettholde normal utvikling selv under vanskelige forhold, som ved traumer, vold eller omsorgssvikt.
Les mer om Resiliens i denne saken: Slik kan barnehageansatte gjøre en forskjell for barn som lever i faresonen.
Bilde: Anne Inger Helmen Borge som er professor emeritus i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo
Barnehageansatte med resiliens-briller
Helmen Borge forklarer hva hun mener med å ta på seg resiliens-briller:
- Sånn helt overordnet handler det om å gi håp til barnet, foresatte og andre om jobber med barnet. Forsterk barnets utvikling i stedet for å bruke masse tid på å fortelle foreldrene og kollegaer om alt som barnet strever med. Legg hovedvekten på alt barnet har blitt bedre på og får til. Det handler om å gi håp, sier hun.
Barn som har opplevd ting som er vanskelig å fatte, vil vise mindre resiliens enn andre barn.
- Da er det viktig å lete etter det som fungerer bedre enn du hadde forventet, ut fra hva du vet at barnet har opplevd og vært utsatt for.
Hun mener barnehageansatte må øve seg på å se små framskritt.
- Forsterk det positive du ser overfor barnet og barnets foresatte. Forsterk det også overfor barna i barnegruppen og kollegaene dine. Jeg er sikker på at barnehageansatte vil bli overrasket, og det er stor sannsynlighet for at de ser ting de ikke hadde forventet, sier hun.
Helmen Borge forklarer nærmere med et eksempel:
- Et barn har bekymringsfult sen språkutvikling. Dette vet de foresatte, og du behøver ikke å fortelle dem det flere ganger. Fortell heller at i løpet av de siste ukene er du sikker på at gutten har fått 25 nye ord. Vis entusiasme på barnets vegne. Gi foreldrene håp om at noe går bra. Det vil forplante seg positivt til barnet.
Tålmodighet og tid
Helmen Borge er opptatt av at det krever langsiktig jobbing å hjelpe et skadet barn, men ønsker å poengtere at det er veldig lite som skal til for å få en psykologisk positiv effekt.
- En vennlig kommentar, små positive tilbakemeldinger hver dag til de barna du vet trenger det mest. Det er ikke bestandig behov for et stort tverrfaglig team for å hjelpe et barn som sliter. Barnehageansatte kan gi små drypp daglig, sier hun og legger til:
- Det å se og anerkjenne barnet som du vet har det vanskelig, er viktig. Bit for bit er du med på å bygge grunnmuren i barnets selvtillit. Det er ikke sikkert at du ser forskjellen mens barnet går i barnehagen, men på sikt kan din innsats og tålmodighet være med å gjøre en stor og positiv forskjell gjennom hele oppveksten til barnet, sier Helmen Borge.
Fjerne belastninger
Hvis du klarer å fjerne noen belastninger hos et barn som har det vanskelig, vil det styrke barnet.
- Reduser bekymringene. Ikke la barnet mislykkes gang på gang, men gi barnet oppgaver og følelsen av å mestre, så vil de prøve det de ikke mestret senere. Demp barnets bekymringer ved å ta dem ut av belastende situasjoner de ikke vokser på. Gå et skritt tilbake og gi dem utfordringer de er trygge i og som du vet de vil klare. Trygghet og mestring fører til selvtillit, sier Helmen Borge og forklarer videre
- Resiliens bygges med positive reaksjoner fra andre. Det er den måten barn bygger selvbildet og sin motstandskraft på. Enkle grep kan gjøre en forskjell og det fine er at alle barna i barnehagen vil profitere på at barnehageansatte blir enda mer bevisste enn de allerede er på å snakke opp det positive hos hvert enkelt barn, og tone ned det barnet ikke mestrer, mener Helmen Borge.