PBL ble stiftet av 72 private barnehager i 1993. I dag har vi over 1.940 medlemsbarnehager, og PBL-konsernet har i dag om lag 150 ansatte.
PBLs historie startet med etableringen av interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen i 1993.
Siden den gang har PBL vokst betydelig, og konsernet består i dag også av datterselskapene PBL Mentor AS og PBL Regnskap AS og PBL Konferansesenter AS, i tillegg til PBL-huset AS.
Historien om PBL-konsernet er også historien om en av de mest vellykkede velferdsreformene i Norge noensinne - barnehageforliket fra 2003, som sikret alle barn i Norge rett til en barnehageplass.
I løpet av de ti første årene etter barnehageforliket ble det etablert om lag 80.000 nye barnehageplasser, og i noen av de viktigste utbyggingsårene sto private etablerere for nesten to av tre nye plasser.
Bli bedre kjent med selskapene i PBL-konsernet
PBL består av flere avdelinger med totalt nær 50 ansatte som alle jobber for å ivareta våre medlemsbarnehager.
PBL er den eneste arbeidgiverorganisasjonen med hovedkontor utenfor Oslo og er en av landets største arbeidsgiverorganisasjoner målt etter antall medlemsbedrifter med tariffavtaler. Én av tre barnehager i Norge, uavhengig av om den er privat eller kommunal, er en PBL-barnehage.
Arbeidsgiveravdelingen er den største av våre avdelinger og på mange måter hjertet i PBL. Her jobber medlemsrådgivere, advokater og forsikringsrådgivere for å bistå våre medlemsbarnehager med henvendelser knyttet til alle typer arbeidsgiverspørsmål som ansiennitet, ammefri, oppsigelser og forsikring.
PBL har også en egen avdeling for kommunikasjon, marked og samfunnskontakt. Avdelingen jobber innenfor et variert fagfelt og har en rekke oppgaver innenfor alt fra politiske spørsmål, ekstern og intern kommunikasjon og markedsføring, samt ulike arrangementer.
I PBL finner du også samfunnsøkonomisk avdeling som blant annet bistår barnehagene med beregning av riktige tilskudd. I tillegg har vi avdelinger for HR og internøkonomi.
PBL eier også nettstedet barnehage.no, en digital og redaksjonelt uavhengig nyhetsplattform for alle som jobber for og med barnehager. Barnehage.no er Norges største fagnettsted for barnehager.
PBL Mentor AS driver primært med utvikling og salg av tjenester til barnehagesektoren, skolesektoren og andre virksomheter, samt inngå samarbeidsavtaler med leverandører som gir medlemsbarnehagene i PBL stordriftsfordeler på innkjøp. Vi er om lag 35 ansatte som hver dag jobber for å ha de beste produktene og de beste ideene til beste for barnehager og skoler i hele Norge. Vi vil også påstå at vi har de beste folkene innenfor produktutvikling, salg, IT og bedriftshelsetjeneste.
Vår historie startet i 2005 med utvikling av produkter og tjenester. Siden den gang har vi utviklet og fornyet systemene med ny teknologi og blitt ledende leverandør innen HMS-system og kommunikasjonsverktøy, samt bedriftshelsetjeneste for barnehagene.
Vi i PBL Mentor AS er spesielt stolte over våre to digitale produkter Mentor HMS og Mentor Kidplan som våre dyktige utviklere i Bodø har laget. Hvert av disse to produktene brukes av mer enn 1100 private og kommunale barnehager og skoler over hele landet.
Vi har også PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste – landets eneste bedriftshelsetjeneste som er skreddersydd for barnehager. Våre HMS-rådgivere har kontor i henholdsvis Bodø, Oslo, Bergen og Stavanger og bistår om lag 900 barnehager over hele landet.
PBL Regnskap er vårt største datterselskap med om lag 60 ansatte fordelt på regnskap, lønn og fakturering. Her finner du dyktige og dedikerte medarbeidere og et godt og sprudlende arbeidsmiljø.
Det er mange regnskapsbyråer som er veldig gode på regnskap og økonomi generelt, barnehager inkludert. PBL Regnskaps styrke er at vi kun jobber med barnehageøkonomi og barnehageregnskap. Dette gir en spisskompetanse få andre kan matche.
PBL Regnskap er et av Bodøs og Nord-Norges største regnskapsbyrå. Vi tilbyr tjenester innen regnskap, lønn, fakturering – samt dialog, støtte og rådgiving knyttet til alt som omhandler barnehagenes økonomiske drift.
Hos oss finner du et bredt spekter av ansatte, med lønnsmedarbeidere, regnskapsmedarbeidere og autoriserte regnskapsførere. Vi har en god miks av kvinner og menn i alle aldre.
PBL konferansesenter er det minste selskapet i PBL-konsernet. Her drifter våre medarbeidere kantina og serverer daglig lunsj både til ansatte i PBL-konsernet samt til våre leietakere på PBL-huset. I alt er om lag 200 personer innom kantina hver dag for å nyte et godt måltid og ikke minst treffe andre kolleger i lunsjen. Kantina er et viktig sosialt treffpunkt for oss i PBL-familien.
I PBL konferansesenter har vi også rimelige og flotte møterom til leie. Her kan vi arrangere alt fra mindre møter til større kurs eller konferanser med opptil 130 deltakere, med eller uten lunsj.
Våre kontor:
Bodø
PBLs hovedkontor ligger plassert i Bodø sentrum, ti minutters gange fra Bodø lufthavn og fem minutters gange fra Glasshuset i Storgata. PBL har i alle år vært opptatt av å være en viktig bidragsyter for et bærekraftig miljø. Da det nye PBL-huset sto ferdig i 2013, var det ett av de mest miljøvennlige kontorbyggene nord for Trondheim med blant annet jordvarmeenergi. I 2021 ble hovedkontoret også miljøfyrtårnsertifisert.
Oslo
Vårt kontor i Oslo ligger også sentralt plassert i Rådhusgata 5b, om lag 7 minutter gange fra Oslo sentralstasjon og med kort vei til alle fasiliteter i sentrum. Her holder blant annet mange av våre ansatte i PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste til, i tillegg til deler av avdelingen for kommunikasjon og samfunnskontakt. Våre nyoppussede lokaler inneholder også flotte møterom, både for internt og eksternt bruk.
Bergen
PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste har også kontor i Bergen. Vårt kontor ligger i Fjøsangerveien i bydel Fana.
Stavanger
PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste er også lokalisert i Stavanger hvor en av våre ansatte har kontor.
I PBL-konsernet tar vi et utvidet samfunnsansvar. Vi er bevisst vår rolle i samfunnet og hvordan vi er med på å påvirke mennesker, miljø og samfunn. Gjennom vår formålsparagraf og våre verdier ligger grunnlaget for vårt engasjement, og vi bidrar på flere områder; Vi har konkrete prinsipper vi styrer etter knyttet til likestilling, miljøpåvirkning samt hvordan vi kan fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i alle deler av virksomheten.
Likestilling
Vi skal etterleve “Lov om likestilling og forbud mot diskriminering”, gjennom å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller kombinasjon av disse grunnlagene. Vi skal videre jobbe for å hindre trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold.
Dette arbeidet skal blant annet omfatte områdene rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging og mulighet for å kombinere arbeid og familieliv.
Vi skal ikke forskjellsbehandle søkere, ansatte eller andre vi samhandler med.
Vi skal innarbeide gode rutiner for alle i konsernet og jobbe kontinuerlig med forbedringer gjennom avviksrapportering.
Vi vurderer resultatet av vårt arbeid med likestilling og forbud mot diskriminering og trakassering ved å undersøke om det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling. Vi skal analysere eventuelle funn og iverksette egnede tiltak.
Vi skal arbeide systematisk og kontinuerlig for å redusere risikoene for diskriminering.
Miljøhensyn skal ivaretas i alle beslutninger på alle nivåer samt være en naturlig del av hele konsernets virksomhet.
De tjenestene vi utfører skal utføres på en måte som bidrar til størst mulig positiv miljøeffekt og skal bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling.
Vi skal arbeide systematisk og kontinuerlig for å redusere egne miljøbelastninger, og skal påvirke ansatte, samarbeidspartnere og leverandører i tilsvarende retning.
Vi er forpliktet seg til å følge gjeldene miljølovgivning samt interne regler og krav med den hensikt i å forbedre arbeidsmiljøet og det kontinuerlige miljøarbeidet.
Alt avfall kildesorteres og leveres til kompetente entreprenører for gjenvinning, destruksjon eller deponering.
Vi jobber for å redusere energiforbruket og minske miljøbelastningen.
Miljøhensyn skal være med i vurderingen knyttet til alt innkjøp.
Vi er bevisste muligheten for å erstatte reiser med digitale løsninger.
Vi skal etterleve åpenhetsloven gjennom å arbeide aktivt, målrettet og planmessig med å fremme anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter i forbindelse med involvering i aktiviteter, tjenester eller produkter.
Vi skal vurdere eventuell negativ påvirkning av leverandørkjeden i forkant av nye aktiviteter, tjenester eller varer. Der hvor det indentifiseres negativ påvirkning skal etableres en risikovurdering med tiltak for å redusere eller forhindre negativ påvirkning. Der dette ikke lar seg gjøre, vurdere å avslutte evt. samarbeid.
Vi skal systematisk kartlegge og vurdere konkret risiko for menneskerettskrenkelser/negativ påvirkning i egen virksomhet, i leverandørkjeden og hos forretningsforbindelser. Kartlegging av risiko prioriteres basert på alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for menneskerettskrenkelser.
Vårt samfunnsansvar gjennomsyrer alle deler av driften i PBL-konsernet. Gjennom å styre etter disse prinsippene og gjennom rutinene vi har knyttet til de ulike områdene, vil det komme ansatte, lokalsamfunn og miljøet til gode.