Vi står fremdeles i startfasen av en beredskapssituasjon, som potensielt vil kunne vare lenge. Hva kan barnehager og skoler gjøre nå for å unngå «skulle ha tenkt på før det var for sent»? Beredskapsplan skal gjennomgås og revideres årlig, og ellers ved behov. Vi står i dag i en situasjon hvor flere kjenner på dette behovet.
Faggruppen for beredskap i PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste ønsker med dette nettkurset å gi dere veiledning til komme i gang med å:
- kartlegge egne risikosituasjoner, med temaer som eksempelvis brann, alvorlig smittsom sykdom og datasikkerhet.
- planlegge deres egen beredskap i nåværende situasjon, med ny organisering.
- styrke samspillet på jobb for å samarbeide bedre ved uforutsette hendelser / krisesituasjon (på toppen av den krisen med pandemien som vil påvirke oss i 2020).
Deltakere vil ikke trenge bakgrunnskunnskap innen beredskap for å delta. Kjennskap til deres nåværende beredskapsplan i PBL Mentor HMS, eller andre system kan være en fordel, men ikke en nødvendighet.
Myndighetene styrer oss etter spesielle retningslinjer i denne unntakstilstanden. I Norge har vi høy tillitt til myndigheten og opplever derfor trygghet ved å følge myndighetens anbefalinger.
På samme måte vil en god beredskapsplan bidrar til at alle i personalgruppen har tillit til sin leder, som inntrer som beredskapsleder i en krisesituasjon.
Det er avgjørende i en beredskapssituasjon at alle kjenner til, og utfører sine pålagte oppgaver. Med god samhandling kan skadeomfang begrenses, og en kommer raskere tilbake til normalsituasjon.
I dette nettkurset vil vi ha fokus på beredskapsarbeidet i den enkelte barnehage eller skole, gjennom eksempler som er tilpasset pandemisituasjonen.