Nye lovkrav om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling trer i kraft 1. juli

Nye lovkrav om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling trer i kraft 1. juli

Stortinget vedtok før sommerferien å skjerpe kravene til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.

Publisert:

De fleste endringene i barnehageloven som Stortinget vedtok tidlig i juni, vil tre i kraft 1. august 2026.

Men noen utvalgte paragrafer vil gjelde allerede fra 1. juli 2025. Dette gjelder paragrafer som omhandler private barnehagers transaksjoner med nærstående, krav om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling og en innskjerpelse av meldeplikten.

I denne artikkelen vil vi gjøre rede for det som er nytt i barnehageloven fra 1. juli.

Flere defineres som nærstående

I barnehageloven § 22 har definisjonen av hvem som er barnehagens nærstående til nå vært den samme som i aksjeloven §1-5, der nærstående enkelt forklart er eiers eller eiers ektefelles/samboers nære familie og selskaper kontrollert av eier og eiers nærstående.

Gruppen som skal oppfattes som barnehagens nærstående er i den nye loven utvidet og tydeligere avgrenset:

Nye krav om bruk av midler

Barnehageloven § 23 handler om krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.

Mens det tidligere har vært lovfestet at barnehagen bare skal dekke kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen, vil det nå i tillegg stilles krav om at kostnaden «har et omfang som er rimelig for å oppnå formålet».

Kravene om at transaksjoner med nærstående skal skje på markedsmessige vilkår, vil i den nye loven også gjelder «fysiske eller juridiske personer som er en felles økonomisk interesse» med barnehagens eier eller nærstående.

I den nye loven ilegges dessuten private barnehager – med noen unntak – forbud mot å låne ut midler som stammer fra offentlige tilskudd eller foreldrebetaling.

Uthevelsene nedenfor er gjort av PBL, for å synliggjøre hva som er nytt:

Innskjerper meldeplikten

Private barnehager har etter § 23c i barnehageloven meldeplikt ved nedleggelse, eierskifte, overføring av eiendom og andre organisatoriske endringer.

Det som er nytt i denne paragrafen er at melding skal gis så snart endringen er besluttet (vår utheving):

Er du i tvil, ta kontakt

PBL vil komme tilbake med mer skriftlig rådgiving til medlemmene om disse temaene etter sommerferien.

Ønsker du som eier/daglig leder personlig rådgiving om det nye regelverket, oppfordres du til å ta kontakt på telefon 75 55 37 00 eller e-post pbl@pbl.no.