Nye lovkrav om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling trer i kraft 1. juli
Stortinget vedtok før sommerferien å skjerpe kravene til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.
Publisert:
De fleste endringene i barnehageloven som Stortinget vedtok tidlig i juni, vil tre i kraft 1. august 2026.
Men noen utvalgte paragrafer vil gjelde allerede fra 1. juli 2025. Dette gjelder paragrafer som omhandler private barnehagers transaksjoner med nærstående, krav om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling og en innskjerpelse av meldeplikten.
I denne artikkelen vil vi gjøre rede for det som er nytt i barnehageloven fra 1. juli.
Flere defineres som nærstående
I barnehageloven § 22 har definisjonen av hvem som er barnehagens nærstående til nå vært den samme som i aksjeloven §1-5, der nærstående enkelt forklart er eiers eller eiers ektefelles/samboers nære familie og selskaper kontrollert av eier og eiers nærstående.
Gruppen som skal oppfattes som barnehagens nærstående er i den nye loven utvidet og tydeligere avgrenset:
Med barnehagens nærstående menes
a. fysiske eller juridiske personer som, direkte eller indirekte, eier eller kontrollerer barnehagen med minst 50 prosent
b. styremedlem, daglig leder eller annen fysisk person med beslutningsmyndighet i barnehagen
c. foreldre, søsken, barn, barnebarn, ektefelle, samboer, ektefelles foreldre og samboers foreldre til fysisk person etter bokstavene a og b
d. selskaper mv. som, direkte eller indirekte, eies eller kontrolleres med minst 50 prosent av nærstående etter bokstav a, b eller c.
Nye krav om bruk av midler
Barnehageloven § 23 handler om krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager.
Mens det tidligere har vært lovfestet at barnehagen bare skal dekke kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen, vil det nå i tillegg stilles krav om at kostnaden «har et omfang som er rimelig for å oppnå formålet».
Kravene om at transaksjoner med nærstående skal skje på markedsmessige vilkår, vil i den nye loven også gjelder «fysiske eller juridiske personer som er en felles økonomisk interesse» med barnehagens eier eller nærstående.
I den nye loven ilegges dessuten private barnehager – med noen unntak – forbud mot å låne ut midler som stammer fra offentlige tilskudd eller foreldrebetaling.
Uthevelsene nedenfor er gjort av PBL, for å synliggjøre hva som er nytt:
Offentlige tilskudd og foreldrebetaling som en barnehage mottar, kan bare benyttes til å dekke kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen, og som har et omfang som er rimelig for å oppnå formålet med anskaffelsen eller ytelsen.
Barnehagen skal ikke foreta transaksjoner overfor nærstående på vilkår som avviker fra det som ville vært fastsatt mellom uavhengige parter. Dette gjelder også transaksjoner med fysiske eller juridiske personer som har en felles økonomisk interesse med den som er ansvarlig for barnehagen, eller med nærstående.
Barnehagen skal ikke ha vesentlig lavere personalkostnad per heltidsplass enn det som er vanlig i tilsvarende kommunale barnehager.
Barnehagen skal ikke låne ut midler som stammer fra offentlige tilskudd eller foreldrebetaling. Kortsiktige utlån i form av en konsernkontoordning omfattes ikke av forbudet i første punktum.
Barnehagen skal kunne dokumentere at offentlige tilskudd og foreldrebetaling er brukt i samsvar med denne paragrafen.
Departementet kan gi forskrift om regnskap, revisjon, rapportering og dokumentasjon.
Innskjerper meldeplikten
Private barnehager har etter § 23c i barnehageloven meldeplikt ved nedleggelse, eierskifte, overføring av eiendom og andre organisatoriske endringer.
Det som er nytt i denne paragrafen er at melding skal gis så snart endringen er besluttet (vår utheving):
Barnehagen skal melde fra til kommunen og Utdanningsdirektoratet ved nedleggelse, eierskifte, overføring av eiendom og andre organisatoriske endringer. Meldingen skal gis så snart endringen er besluttet. Departementet kan gi forskrift om hva som skal regnes som organisatoriske endringer, og om hvordan meldeplikten skal gjennomføres.
Er du i tvil, ta kontakt
PBL vil komme tilbake med mer skriftlig rådgiving til medlemmene om disse temaene etter sommerferien.
Ønsker du som eier/daglig leder personlig rådgiving om det nye regelverket, oppfordres du til å ta kontakt på telefon 75 55 37 00 eller e-post pbl@pbl.no.