Lovendringen i arbeidsmiljøloven § 4-3 er ment å tydeliggjøre arbeidsgivers ansvar for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø. Den nye lovteksten gir også tydeligere føringer for hvordan det psykososiale arbeidsmiljøet skal ivaretas.
Endringen innebærer ingen realitetsendring, men er en presisering av gjeldende rett. Selv om kravene ikke er nye, gir presiseringen bedre veiledning og forventningsavklaring.
Det anbefales at barnehageledere gjennomgår sine systemer og vurderer eget arbeid sett opp mot lovendringene. Fremover handler det først og fremst om å styrke det systematiske HMS-arbeidet – med fokus på både hjerte og hjerne. Det bør tas tak i dette arbeidet allerede, så det er på plass til lovendringene trer i kraft 1. januar 2026.
Hva innebærer lovendringen?
Endringene synliggjør at viktige psykososiale arbeidsmiljøfaktorer også er omfattet av lovens krav om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
- Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.
- Eksempler på psykososiale faktorer som må vurderes:
-
- Uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
- Emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
- Arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
- Støtte og hjelp i arbeidet
-
Hva betyr dette for barnehager?
Barnehager må i større grad jobbe systematisk med å identifisere og håndtere psykososiale risikofaktorer. Dette inkluderer:
- Klare forventninger og rolleavklaringer: Ansatte må vite hva som forventes av dem, og ledelsen må sikre at kravene er realistiske.
- Støtte i krevende situasjoner: Arbeid med barn kan være emosjonelt krevende. Det må finnes rutiner for støtte og veiledning, særlig ved utfordrende hendelser.
- Tid til oppgavene: Tidsressurser må stå i forhold til arbeidsmengden. Høyt tempo og mange oppgaver kan føre til stress og utbrenthet.
- God kommunikasjon og ledelse: Åpen dialog og tilgjengelig ledelse er avgjørende for å fange opp utfordringer tidlig.
Praktiske tiltak for barnehageledere
- Kartlegg arbeidsmiljøet: Bruk medarbeiderundersøkelser og samtaler for å identifisere psykososiale utfordringer.
- Lag handlingsplaner: Basert på kartleggingen, utarbeid konkrete tiltak for forbedring.
- Skap en støttende kultur: Fremme åpenhet, respekt og samarbeid i personalgruppen.
- Tilby veiledning og faglig støtte: Regelmessig veiledning kan redusere belastningen ved krevende arbeidssituasjoner.
Har du spørsmål eller ønsker du å drøfte denne saken? Ta konktakt med barnehagens bedriftshelsetjeneste.