Mange har meninger om private barnehager. I forkant av lokalvalget 9. september er det spesielt mange som ytrer seg. PBL har faktasjekket noen av påstandene som har kommet i valgkampen.
Oversikten nedenfor vil bli oppdatert forløpende i valgkampen.
PBL lanserte tidligere i år faktanettstedet barnehagemonitor.no. På nettsiden er relevante opplysninger fra Utdanningsdirektoratet, SSB, kommunene, Agenda Kaupang, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), EPSI Norge og flere andre anerkjente leverandører, samlet på ett sted.
Barnehagemonitor.no vil også være et viktig verktøy for PBL i valgkampen, i tillegg til annen offentlig tilgjengelig statistikk.
Stadig flere tar i bruk www.barnehagemonitor.no og vi oppfordrer medlemsbarnehagene til å være med og spre nettstedet til foreldre, ansatte, politikere, journalister og andre.
– PBL ønsker en faktabasert debatt om barnehager. Derfor faktasjekker vi blant annet noen av påstandene politikere kommer med i løpet av valgkampen. Barnehage er et svært viktig velferdstilbud, og kvaliteten på barnehagene har stor betydning for barn, foreldre og samfunnet. Beslutninger som politikerne fatter om barnehagesektoren må være tuftet på faktiske forhold, ikke myter og usannheter, sier kommunikasjonsdirektør i PBL, Marius Iversen.
Påstander
«De private barnehagene har lavere bemanning og lavere formell kompetanse blant personellet. De bruker i større grad innleid personell og har flere midlertidige ansatte.»
Raymond Johansen (Ap), byrådsleder i Oslo i VG-saken «Høyre-topper raser mot nye, stengte barnehager», 25.07.2019
Resultat av faktasjekk: Raymond Johansen har ikke dekning for påstanden i sin helhet.
PBLs faktagjennomgang:
Barnehagens bemanning og pedagogtetthet er regulert i barnehagelov med forskrifter.
Etter innføring av pedagog- og bemanningsnormer i 2018, skal alle ordinære kommunale og private barnehager ha minst én barnehagelærer per 7 barn under tre år og minst én barnehagelærer per 14 barn over tre år.
Bemanningsnormen innebærer krav om at barnehagene har en bemanning som tilsvarer minimum én ansatt per tre barn under tre år, og én ansatt per seks barn over tre år. Administrative stillinger kommer i tillegg.
Normene gjelder ikke for familiebarnehager. Fristen for å innfri bemanningsnormen gikk ut 1. august 2019.
Den foreløpig siste innrapporteringen til Utdanningsdirektoratet viser at både kommunale og private barnehager i gjennomsnitt oppfyller lovkravene. De kommunale har en bemanningstetthet på 5,7 barn per ansatt, mens de private har en bemanningstetthet på 6,0 barn per ansatt. I gjennomsnitt oppfyller altså private barnehager bemanningsnormen.
Pedagogtettheten ligger i gjennomsnitt på 12,9 barn per pedagogisk leder/barnehagelærer i private barnehager, og på 13,0 i kommunale barnehager.
I Oslo, der Raymond Johansen er byrådsleder, er bemanningstettheten på 5,9 i de kommunale barnehagene og på 6,0 i de private barnehagene. Pedagogtettheten i Oslo er på 13,1 barn per barnehagelærer/pedagogisk leder i private barnehager, og 14,4 barn per barnehagelærer/pedagogisk leder i kommunale barnehager.
I formell kompetanse kan man også regne med barnehageansatte med fagbrev – fagarbeidere. Tettheten eller andelen av fagarbeidere i barnehagen er det ingen reguleringer på i lover og forskrifter. Regnes likevel disse med i det Raymond Johansen betegner som «lavere formell kompetanse», så er 67,5 prosent av de ansatte i kommunale barnehager for landet under ett enten pedagoger eller fagarbeidere, mens tilsvarende for de private er 59,2 prosent. I Oslo er andelen pedagoger og fagarbeidere på 58,8 prosent i det kommunale barnehagene og på 63,1 prosent i de private barnehagene. For landet som helhet har Johansen rett i påstanden om at private barnehager har lavere formell kompetanse blant personellet, men ikke i kommunen Johansen representerer.
Når det gjelder Raymond Johansens påstand om flere midlertidige ansatte, så finner vi ikke at det er dokumentert i offentlig tilgjengelig statistikk. Rapporten «Når velferd er til salgs» som Fafo har utarbeidet på oppdrag fra LO, omtaler i begrenset grad innleie av personell. I rapporten skriver Fafo: «Årsregnskapene til kommersielle og ideelle barnehager viser flere vesensforskjeller mellom de to. Ved å dele lønnskostnadene på driftsutgifter finner vi at ideelle barnehager hadde 3 prosentpoeng høyere andel av driftsmidler som gikk til lønn, enn kommersielle barnehager i 2017. Av dette følger det også at kommersielle barnehager bruker mer midler på kjøp av varer og tjenester enn ideelle barnehager (med 4 prosentpoeng målt som andel av driftsutgifter), noe som inkluderer elementer som innleie av personell, husleie og rentekostnader på lån.»
Fafo gir også en oversikt over en del regnskapstall fra 2017 for sektorene barnehager, barnevern, hjemmehjelp, sykehjem og renovasjon.
Utdrag av tabell 8.3 i Fafo-rapporten «Når velferd er til salgs» (2019:165)
Om dette skriver Fafo:
«Andel lønnskostnader og andel kjøp gir informasjon om hvorvidt det er forskjell mellom aktørene i kostnadsstruktur. Lav andel lønnskostnader av samlede driftsutgifter kan indikere relativt lave lønninger, pensjonskostnader og/eller mye bruk av innleid arbeidskraft.»
PBL har innhentet informasjon fra byrådsleder Raymond Johansens kontor om at Johansens påstand «er dokumentert i Fafo-rapporten Når velferd er til salgs». Mens Raymond Johansen fastslår at private barnehager i større grad bruker innleid personell, så sier Fafo selv i rapporten at tallene de legger frem kan indikere «mye bruk av innleid arbeidskraft». Raymond Johansen går dermed lenger enn han har dekning for i Fafo-rapporten når han påstår at private barnehager i større grad bruker innleid personell.
En interessant parallell er å se på hvordan kommunen Raymond Johansen selv representerer forholder seg til innleid arbeidskraft. Her har vi tatt utgangspunkt i KOSTRA-tall som er kommunenes egne innrapporterte tall. Ser man på barnehageområdet (kostrafunksjon 201) har Oslo kommune utgiftsført om lag 237 millioner kroner på kostraart 270. Det er her kostnader forbundet med innleie av personell fra vikarbyrå utgiftsføres. Når det gjelder egne vikarkostnader (kostraart 020) er det utgiftsført om lag 121 millioner kroner.
Omfanget av innleie er altså høyt i Oslo kommunes kommunale barnehager. Det tallfestes til å utgjøre cirka 10 prosent av fastlønnsutgiftene på kostraart 201, mens vikarkostnadene er om lag det halve (5,1 prosent).
Ut fra Oslo kommunes egne tall kan man altså si at kostnader til innleie er nesten det dobbelte av kostnader til egne ansatte vikarer.
«De private barnehagene får samme tilskudd per barn som de kommunale, og likevel leverer de bedre kvalitet til en lavere pris under samme eller like gode lønnsforhold som i de kommunale.»
Heidi Nordby Lunde (H) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktasjekk: Heidi Nordby Lunde har ikke dekning for å si at private barnehager får det samme i tilskudd per barn som kommunale barnehager får, hun har ikke dekning for å si at kvaliteten er bedre i private barnehager, men hun har dekning for å si at lønnsforholdene i private barnehager er like gode som i de kommunale.
PBLs faktagjennomgang:
Telemarksforsknings rapport Kostnader i barnehager 2017 (s.52, tabell 27) viser hvordan de kommunale og private barnehagene er finansiert i 2017. I de kommunale barnehagene er finansieringen hovedsakelig delt mellom kommunal egenfinansiering på 83,6 prosent og brukerbetaling på 14,2 %. Øvrige inntekter utgjør ca. 2,2 %.
I de private barnehagene er den kommunale andelen av finansieringen noe lavere (81,8 %), mens brukerbetalingen utgjør 14,7 % av finansieringen. Øvrige regnskapsførte inntekter står for 2,4 %. Ikke-finansiell støtte, fra kommunen, eier eller andre er i tillegg regnet som en finansieringskilde, samtidig som disse bidragene representerer et tillegg til kostnadene ved å drive barnehage. Disse postene utgjør til sammen 1,1 % av inntektene.
Dette betyr, når man sammenstiller med kostnadsinformasjon i tabell 25 i nevnte rapport, at den kommunale egenfinansieringen av ordinær drift i kommunale barnehager er på om lag kr. 120 473 (Driftskostnad * kommunal andel finansiering = kr. 144 107 * 83,6 %).
Kommunal finansiering av ordinær drift i private barnehager utgjør om lag kr. 108 093 (Driftskostnad + netto overskudd) * kommunal andel finansiering = kr. 132 143 * 81,8 %.
Det er da lagt til grunn at sum finansiering = sum ordinære kostnader + netto overskudd.
De private barnehagene får altså noe lavere offentlig driftstilskudd sammenlignet med driftskostnadene i kommunale barnehager.
Når det gjelder Lundes påstand om bedre kvalitet i private barnehager, så mangler gode indikatorer som dekkende svar på om kvaliteten er bedre eller dårligere i private barnehager.
Blant annet Fafo er innom kvaliteten i private barnehager i rapporten Når velferd er til salgs. Deres oppsummering av litteraturen som er gjennomgått på området er knyttet til hva som skjer med kvaliteten i en barnehage ved å innføre fritt brukervalg, slik det er i barnehagesektoren i Norge. Her heter det:
«Oppsummert viser gjennomgangen at resultatene fra studiene av fritt brukervalg spriker. Det finnes eksempler på studier som viser at kvaliteten har blitt både bedre og dårligere, og som viser at det nær sagt ikke har hatt noen effekt å innføre fritt brukervalg.
Når forskningen på området ikke gi klare svar på om kvaliteten blir bedre eller dårligere ved fritt brukervalg, så gir det heller ikke et riktig bilde når Lunde påstår at kvaliteten er bedre i private barnehager.
I debatten om private barnehager har pedagogtetthet, bemanningstetthet og foreldretilfredshet blitt brukt som indikatorer på kvalitet i barnehagen. Ingen av disse gir alene svar på om kvaliteten er god eller dårlig. Men sammen med annen informasjon, og i fraværet av bedre indikatorer, så kan slike data brukes til å gi en indikasjon på om kvaliteten er god eller dårlig.
Les mer om foreldretilfredshet på barnehagemonitor.no
Les mer om pedagog- og bemanningstetthet på barnehagemonitor.no
Lunde sier også at private barnehager har like gode lønnsforhold som de kommunale barnehagene. Lønns- og pensjonsforholdene i barnehagesektoren er i all hovedsak regulert gjennom tariffavtaler mellom arbeidstakerorganisasjonene (Utdanningsforbundet, Fagforbundet m.fl.) og arbeidsgiverorganisasjonene (KS, PBL m.fl.) Det er tariffavtalene som legger til rette for gode lønnsforhold, og Faktisk.no har slått fast at over 95 prosent av de ansatte i private barnehager har slik avtale.
Ifølge barnehagemonitor.no oppgir SSB gjennomsnittlig månedslønn til 34.490 kroner i private barnehager og til 34.840 kroner i kommunale barnehager. Dette er basert på tall fra 2017. I disse er det ikke gjort justeringer for forskjeller i ansiennitet og andel ansatte i ulike stillingstyper.
Agenda Kaupang har i rapporten Lønnssammenligning (2017) sammenlignet grunnlønnen og den totalt utbetalte lønnen til ansatte i kommunale barnehager. Funnene derfra viser at «det er en liten forskjell i gjennomsnittslønnen for ansatte i private og kommunale barnehager. Ansatte i kommunale barnehager har generelt sett noe høyere lønn, men dette gjelder ikke alle stillinger og alle ansienniteter», skriver Agenda Kaupang.
Gjennomgangen av lønnsforholdene i private barnehager, målt opp mot lønnsforholdene i kommunale barnehager gir grunnlag for å hevde at lønnsforholdene i private barnehager er gode.
«De private barnehagene har kortere åpningstider.»
Åsmund Aukrust (Ap) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Åsmund Aukrust har ikke dekning for å si at private barnehager har kortere åpningstider målt i antall timer per dag eller antall dager per uke, men han har dekning for å si at private barnehager har kortere åpningstid målt i måneder per år.
PBLs faktagjennomgang:
Tar man utgangspunkt i BASIL rapport av 15.12.2018 og ser på sammenlignbare ordinære barnehager har kommunale barnehager i gjennomsnitt en åpningstid på 9,57 timer, mens private i gjennomsnitt har en gjennomsnittlig åpningstid på 9,74 timer. Ser vi nærmere på tallene finner vi at kommunale ordinære barnehager har en større andel barnehager med åpningstid 9-10 timer enn private, mens private har en større andel barnehager med åpningstid 10-11 timer enn kommunale. Ser man på åpningstid 9-11 timer, så gjelder dette 89% av de private ordinære barnehagene mot 88% av de kommunale. Det er altså ingen grunnlag for å si at private barnehager har kortere åpningstider enn kommunale barnehager.
Kilde: Basil
Kilde: Basil
Når det gjelder hvor mange dager i uken eller måneden barnehagene har åpent er det heller ingen store forskjeller mellom kommunale ordinære og private ordinære barnehager:
- Av de ordinære kommunale barnehagene har 99,58% åpent 5 dager i uken, mens 99,48% av de private barnehagene har 5 dagers åpningstid. Legger vi til barnehager med 6 og 7 dagers åpningstid, gjelder dette 99,85% av de kommunale og 99,92% av de private (Kilde: Basil).
- Tilsvarende gjelder antall måneder i året. 71,82 % de kommunale barnehagene har åpent 12 måneder, mens 64,77% av de private har åpent i 12 måneder. 34,87% av de private har 11 måneders åpningstid mot 28,07% i de kommunale (Kilde: Basil).
«Når vi ser på eierskapet, både det offentlige og det private, som Fafo har laget en stor rapport på denne våren, så viser den tre ting: Den viser at det ikke blir noe billigere å konkurranseutsette og privatisere. Det ble heller ikke noe bedre kvalitet i verken offentlig eller privat, men det som var helt entydig var at det ble dårligere arbeidsvilkår for de ansatte.»
Åsmund Aukrust (Ap) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultatet av faktagjennomgangen: Åsmund Aukrust har ikke dekning for å si at det i barnehagesektoren ikke blir billigere å konkurranseutsette og å privatisere. Aukrust gir heller ikke et riktig bilde av hva som skjer med kvaliteten ved konkurranseutsetting siden det finnes eksempler på at kvaliteten blir både dårligere og bedre. Gjennomgangen av Fafo-rapporten og det som ellers er kjent om arbeidsvilkår i private barnehager, gir ikke dekning for å hevde at det er entydig at arbeidsvilkårene blir dårligere for de ansatte ved å konkurranseutsette.
PBLs faktagjennomgang:
I faktagjennomgangen vår deler vi sitatet fra Aukrust opp i tre påstander:
- «Konkurranseutsetting og privatisering gjør det ikke billigere»
- «Det ble heller ikke noe bedre kvalitet [ved konkurranseutsetting og privatisering, vår anm.]»
- «Det som var helt entydig [ved konkurranseutsetting og privatisering, vår anm.] var at det ble dårligere arbeidsvilkår for de ansatte»
Påstand 1: «Konkurranseutsetting og privatisering gjør det ikke billigere»
Fafo-rapporten viser til internasjonal forskning som i hovedsak har sett på privatiseringens effekt ved anbudskonkurranser (Fafo «Når velferd er til salgs» 2019). Barnehagesektoren er i hovedsak ikke anbudsbasert og faller sånn sett utenfor Fafos litteraturgjennomgang.
Telemarksforskning har i rapporten «Kostnader i barnehager 2017» (s. 45) sett nærmere på kostnader per heltidsplass i 2017 for kommunale og private barnehager.
Driftskostnadene til ordinære private barnehager er i gjennomsnitt kr. 11 964 (8,3 %) lavere enn driftskostnadene til ordinær drift i kommunale barnehager, målt per storbarnsplass.
Videre redegjøres det for finansieringen på side 51 i samme rapport:
Tabell 27 viser hvordan de kommunale og private barnehagene er finansiert i 2017. I de kommunale
barnehagene er finansieringen hovedsakelig delt mellom kommunal egenfinansiering på 83,6 % og brukerbetaling på 14,2 %. Øvrige inntekter utgjør ca. 2,2 %. I de private barnehagene er den kommunale andelen av finansieringen noe lavere (81,8 %), mens brukerbetalingen utgjør 14,7 % av finansieringen. Øvrige regnskapsførte inntekter står for 2,4 %. Ikke-finansiell støtte, fra kommunen, eier eller andre er i tillegg regnet som en finansieringskilde, samtidig som disse bidragene representerer et tillegg til kostnadene ved å drive barnehage. Disse postene utgjør til sammen 1,1 % av inntektene.
Dette betyr at den kommunale egenfinansieringen av ordinær drift i kommunale barnehager er på om lag kr. 120 473 (Driftskostnad * kommunal andel finansiering = kr. 144 107 * 83,6 %).
Kommunal finansiering av ordinær drift i private barnehager utgjør om lag kr. 108 093 (Driftskostnad * kommunal andel finansiering = kr. 132 143 * 81,8 %).
Telemarksforskning har i rapporten lagt til grunn at sum finansiering = sum ordinære kostnader + netto overskudd. I finansieringsandelen ligger altså netto overskudd innebakt.
Altså utgjør forskjellen i kommunal finansiering mellom henholdsvis ordinær kommunal barnehagedrift og ordinær privat barnehagedrift i gjennomsnitt kr. 12 380 per storbarnsplass.
I gjennomsnitt er altså private barnehagedrift billigere for kommunene og AS Norge sammenlignet med kommunal barnehagedrift.
Påstand 2: «Det ble heller ikke noe bedre kvalitet»
I forbindelse med en litteraturgjennomgang Fafo har gjort på fritt brukervalg (likt barnehagemarkedet i Norge) i rapporten Når velferd er til salgs at, så heter det i oppsummeringen:
«Oppsummert viser gjennomgangen at resultatene fra studiene av fritt brukervalg spriker. Det finnes eksempler på studier som viser at kvaliteten har blitt både bedre og dårligere, og som viser at det nær sagt ikke har hatt noen effekt å innføre fritt brukervalg.
Når forskningen på området ikke gi klare svar på om kvaliteten blir bedre eller dårligere ved fritt brukervalg, så gir det heller ikke et riktig bilde når Aukrust påstår at det ikke ble bedre kvalitet ved konkurranseutsetting og privatisering.
For øvrig er det gjennomført en rekke, årlige tilfredshetsundersøkelser der foreldrene uttrykker sin tilfredshet med tilbudet i barnehagene. Disse gir ikke alene svar på om kvaliteten i barnehagen er god, men kan sammen med blant annet informasjon om bemanningstetthet, pedagogtetthet gi en indikasjon på kvaliteten i barnehagen. Alle kjente tilfredshetsundersøkelser som er gjennomført siden 2009t har som hovedfunn:
(i) Foreldre er generell sett godt fornøyd med barnehagetilbudet.
(ii) Foreldre til barn i private barnehager er i gjennomsnitt litt mer fornøyd.
Les mer om foreldretilfredshet på barnehagemonitor.no.
Les mer om pedagog- og bemanningstetthet på barnehagemonitor.no.
Påstand 3: « Entydig at det ble dårligere arbeidsvilkår for de ansatte.
I rapporten Når velferd er til salgs har Fafo gått gjennom en rekke studier som er gjort om virkningen privatisering har på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Her vises det blant annet til en forskningsgjennomgang et dansk forskningsmiljø har gjort i 2013.
«Litteraturgjennomgangen viser at det finnes studier som har dokumentert både positive og negative effekter, men at det er en klar overvekt av studier som viser at konkurranseutsetting påvirker de ansattes arbeidsvilkår negativt, med for eksempel lavere lønn og arbeidstilfredshet». (Vrangbæk et al. (2013) gjengitt i Fafo (2019, s.59-61)
Fafo skriver videre at ingen av studiene som inngår i oversikten til Vrangbæk har sett på velferdstjenester i Norge.
«[…]og ettersom Norge har en relativt høy organisasjonsgrad og et relativt strengt regulert arbeidsmarked, er det ikke helt opplagt at konklusjonen om at privat velferdsløsninger gir dårligere arbeidsvilkår, gjelder her.»
At organisasjonsgraden er høy i arbeidsmarkedet i Norge, gjenspeiler seg også i den private delen av barnehagesektoren. Faktisk.no har slått fast at 96,7 prosent av de ansatte i private barnehager har tariffavtaler som er fremforhandlet mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Tariffavtalene regulerer lønn og pensjon, men sier ikke noe om hvordan det faktisk står til. Det bør likevel kunne forventes at fagforeningene ikke anbefaler tariffavtaler for sine medlemmer i private barnehager som har vesentlige dårligere betingelser enn tariffavtalene til medlemmer i kommunale barnehager.
«Barnehagene har tariffavtaler med fagforbundene og har gode arbeids- og lønnsvilkår, og det er en forutsetning også for å få kontrakter fra kommunene.»
Heidi Nordby Lunde (H) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Heidi Nordby Lunde har dekning for å si at private barnehager har tariffavtaler med fagforbundene og gode arbeids- og lønnsvilkår, men gir ikke et riktig bilde av forholdene i sektoren når hun sier at tariffavtaler er en forutsetning for å få kontrakter fra kommunene.
PBLs faktagjennomgang:
Det er riktig at de aller fleste ansatte i private barnehager er bundet av tariffavtaler som de har fått anbefalt av sine fagforeninger. Vi viser ellers til faktasjekken faktisk.no gjorde på dette i begynnelsen av august 2019.
Sammenligner man minstelønnssatsene i henholdsvis KS-tariffen (kommunale barnehager) og PBL-tariffen (den vanligste i privat sektor), så lå disse satsene ved hovedoppgjøret i 2018 i de fleste typetilfeller høyere i private barnehager enn i kommunale barnehager. Minstelønnssatsene forteller ikke hele sannheten om det faktiske lønnsnivået i barnehagesektoren, men Statistisk sentralbyrå (SSB) oppgir for 2017 gjennomsnittlig månedslønn til 34.490 kroner kroner i private barnehager mot 34.840 kroner i kommunale barnehager. Forskjellen utgjør cirka 1 prosent, men heller ikke disse tallene gir hele sannheten da tallene fra SSB ikke er justert for forskjeller i ansiennitet og andel ansatte i de ulike stillingstypene. Selv om vurderingen av gode eller dårlige arbeids- og lønnsvilkår kommer an på flere forhold, blant annet hva man sammenligner med, så gir ikke dokumentasjonen grunnlag for å si at private barnehager generelt har dårlige arbeids- og lønnsvilkår sammenlignet med kommunale barnehager.
Når det gjelder Lundes andre påstand i nevnte sitat om at «det er en forutsetning (med tariffavtaler, vår anmerkning) for å få kontrakter fra kommunene, kan denne tenkes å omfatte tre situasjoner.
- Bisetningen gjelder «kontrakter». Det oppfatter vi å gjelde tilfeller ved offentlige anbud, som ikke er normalen i barnehagesektoren. Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter regulerer slike tilfeller. I de tilfeller der kommuner setter barnehagedrift ut på anbud, skal det i kontrakten stilles krav om at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten, har lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje. Kravet gjelder i tilfeller hvor verdien på tjenesteavtalen overstiger 2 millioner kroner eksklusive mva.
- Når det søkes om godkjennelse til barnehagedrift, slik normalen er i barnehagesektoren, har søkere rett til godkjennelse, dersom driften er innenfor gjeldende lovkrav. Kommuner har ikke hjemmel for å stille vilkår til driften utover lovkravene. Det kan verken stilles vilkår om tariffavtaler, eller krav til lønns- og arbeidsvilkår.
- Når kommunen godkjenner søknad om finansiering, er det ingen fastsatte forutsetninger i barnehageloven eller tilhørende regelvelverk knyttet til tariffavtaler, eller lønns- og arbeidsvilkår. Kommunen kan imidlertid ha adgang til å stille vilkår for finansieringen på ulovfestet grunnlag. Vilkår må være saklige, relevante og forholdsmessige. Det er lagt til grunn i rundskriv F-05/2011 at kommuner ikke kan stille vilkår om at tariffavtaler skal opprettes. Det utelukker imidlertid ikke vilkår om lønns- og arbeidsvilkår. Det er ikke uttrykkelig avklart hvor langt kommunene kan gå ved å stille vilkår om arbeids- og lønnsvilkår.
For barnehager godkjent før 1. januar 2011, er det et skille. Barnehager godkjent før dette tidspunktet hadde rettskrav på finansiering, noe som begrenser kommunenes adgang til å stille vilkår til finansieringen. Det er først der det gis finansiering utover det barnehagene har krav på å få, at det vil være adgang til å stille vilkår.
Oppsummert: Heidi Nordby Lunde har dekning for å si at de private barnehagene har tariffavtaler med fagforeningene, og at de har gode arbeids- og lønnsvilkår, men har bare delvis rett i at tariffavtaler er en forutsetning for å få kontrakter fra kommunene.
«Jeg synes det er et større problem at vi åpenbart betaler mer til de kommunale barnehagene som leverer dårlig kvalitet.»
Heidi Nordby Lunde (H) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Heidi Nordby Lunde har dekning for å si at vi betaler mer til kommunale barnehager, men hun har ikke dekning for å si at de leverer dårligere kvalitet.
PBLs faktagjennomgang:
Sammenstiller man kostnadsinformasjon som Telemarksforskning presenterer i tabell 25 i rapporten Kostnader i barnehager 2017 med finansieringsinformasjonen i tabell 27 i samme rapport, tallfestes gjennomsnittlig offentlige finansiering i kroner. Den viser at kommunale egenfinansieringen av ordinær drift i kommunale barnehager er på gjennomsnittlig kr. 120 473 pr storbarnsplass. (Gjennomsnittlig driftskostnad * kommunal andel finansiering = kr. 144 107 * 83,6 %).
Legger man til grunn Telemarksforskning informasjon om at Sum finansiering = sum ordinære kostnader + netto overskudd, så kan man regne seg frem til at kommunal finansiering av private barnehager utgjør om lag kr. 108 093
(Ordinær driftskostnad + netto overskudd) * kommunal andel finansiering = kr. 132 143 * 81,8 %
De private barnehagene får altså noe lavere offentlig tilskudd sammenlignet med kommunale barnehager.
Når det gjelder Lundes beskrivelse av «kommunale barnehager som leverer dårlig kvalitet», så viser vi igjen til litteraturgjennomgangen Fafo har gjort på fritt brukervalg (likt barnehagemarkedet i Norge) i rapporten Når velferd er til salgs. Her heter det i oppsummeringen:
«Oppsummert viser gjennomgangen at resultatene fra studiene av fritt brukervalg spriker. Det finnes eksempler på studier som viser at kvaliteten har blitt både bedre og dårligere, og som viser at det nær sagt ikke har hatt noen effekt å innføre fritt brukervalg.
Når forskningen på området ikke gi klare svar på om kvaliteten blir bedre eller dårligere ved fritt brukervalg, så gir det heller ikke et riktig bilde når Lunde på generelt grunnlag påstår at kommunale barnehager leverer dårlig kvalitet.
For øvrig er det gjennomført en rekke, årlige tilfredshetsundersøkelser der foreldrene uttrykker sin tilfredshet med tilbudet i private barnehager. Disse gir ikke alene svar på om kvaliteten i barnehagen er god, men kan sammen med blant annet informasjon om bemanningstetthet, pedagogtetthet gi en indikasjon på kvaliteten i barnehagen. Alle kjente tilfredshetsundersøkelser som er gjennomført har som hovedfunn:
(i) Foreldre er generell sett godt fornøyd med barnehagetilbudet.
(ii) Foreldre til barn i private barnehager er i gjennomsnitt litt mer fornøyd.
Les mer om foreldretilfredshet på barnehagemonitor.no.
Les mer om pedagog- og bemanningstetthet på barnehagemonitor.no.
Ut fra denne gjennomgangen har Heidi Nordby Lunde dekning for å samfunnet betaler mer for de kommunale barnehageplassene, men ikke for at kommunene leverer dårlig kvalitet.
«De kommunale barnehagene i Oslo har manglet pedagoger i forhold til de private»
Heidi Nordby Lunde (H) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Heidi Nordby Lunde har dekning for påstanden.
PBLs faktagjennomgang:
Statistikken fra Utdanningsdirektoratet som ligger på barnehagemonitor.no viser at private barnehager i Oslo over flere år har hatt høyere tetthet av pedagoger enn de kommunale barnehagene. Ved siste innrapportering til Udir i desember 2018 var det i private barnehager 13,1 barn per pedagog mens det i kommunale barnehager var 14,4 barn per pedagog. Med andre ord oppfylte private barnehager i Oslo ny nasjonal pedagognorm ved inngangen til 2019 mens kommunale barnehager ikke gjorde det. Heidi Nordby Lunde har dekning for påstanden om at de kommunale barnehagene i Oslo har manglet pedagoger i forhold til de private.
«Foreldrene [i de private barnehagene, vår anmerkning] er bedre fornøyd med utearealer, de er bedre fornøyd med innhold, hygiene og trygghet for barna sine enn i de kommunale»
Heidi Nordby Lunde (H) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Heidi Nordby Lunde har dekning for sin påstand om at foreldre med barn i private barnehager er mer fornøyde med barnehagens utearealer, innhold, hygiene og trygghet for barna sine, men det er verdt å merke seg at forskjellene mellom kommunale og private barnehager på disse områdene er små.
PBLs faktagjennomgang:
Foreldre med barn i barnehage er jevnt over svært godt fornøyd med tilbudet uavhengig av om barnehagen er kommunal eller privat. Ser man på de mest kjente undersøkelsene fra Utdanningsdirektoratet, Epsi Norge og Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) så er forskjellene mellom i foreldrenes vurderinger av private og kommunale barnehager små, men systematiske i private barnehagers favør. Ifølge Utdanningsdirektoratet er forskjellen i tilfredshet mellom private og kommunale barnehager størst når det kommer til barnehagens leker og utstyr og mattilbud.
Vi går gjennom de ulike elementene i Nordby Lundes påstand:
Mer fornøyd med utearealer? I Udirs foreldreundersøkelse fra 2018 får private barnehagers utearealer en score på 4,2 (av fem mulige), mens kommunale barnehagers utearealer får en score på 4,0.
Mer fornøyd med innhold? Udirs foreldreundersøkelse har ikke et enkeltspørsmål der foreldrene blir bedt om å tallfeste sin tilfredshet med innholdet. Dette er imidlertid en del av foreldreundersøkelsen til Epsi Rating i 2018. Av en totalscore på 100 mulige, scorer private barnehager 82,4 poeng mot 81,4 i kommunale barnehager.
Mer fornøyd med hygiene? I Udirs siste foreldreundersøkelse fra 2018 får private barnehager en score på 4,2 (av 5 mulige) på hygiene, mens kommunale barnehager får en score på 4,0.
Mer fornøyd med trygghet for barna? Udirs foreldreundersøkelse fra 2018 blir foreldrene spurt om å vurdere hvordan barnehagen ivaretar barnas sikkerhet. På dette spørsmålet får private barnehager en score på 4,4, mens kommunale barnehager får en score på 4,3.
«60 prosent av barna i Oslo går i private barnehager»
Åsmund Aukrust (Ap) i NRK Dagsnytt 18, 25.07.19
Resultat av faktagjennomgangen: Åsmund Aukrust har ikke dekning for sin påstand.
PBLs faktagjennomgang:
Ifølge tall som barnehagene selv har rapportert inn til Utdanningsdirektoratet i desember 2018, så gikk det til sammen 36.915 barn i barnehage i Oslo. 20.771 av disse gikk i kommunale barnehager, og 16.144 barn gikk i private barnehager.
Det betyr at 43,7 prosent av barna går i private barnehager, og 56,3 prosent av barna går i kommunale barnehager i Oslo.
Aukrust har ikke dekning for sin påstand.