Utviklerne i Mentor+ har over lang tid jobbet med å få på plass et brukervennlig personalsystem, tilpasset barnehagenes behov.
Når Mentor Personal endelig blir tilgjengelig, håper produkteier Kjersti Flasnes og produktsjef Marianne Amundsen Bergrud at så mange som mulig vil se mulighetene dette gir.
– Vi har fått veldig gode og konstruktive tilbakemeldinger fra åtte barnehager som allerede har testet verktøyet en liten periode. Nå gleder vi oss til å sende Mentor Personal til alle som har lyst til å prøve det ut, sier Kjersti Flasnes.
– Og er du i tvil om dette er noe for din barnehage, kan du prøve det gratis og helt uforpliktende ut året, legger Marianne Amundsen Bergrud til.
Gode rutiner – helt enkelt
Mentor Personal er bygget for å sikre gode rutiner og oppfølging av de ansatte på en enkel og intuitiv måte.
Personalsystemet hjelper deg med fravær- og plusstidregistrering, personalmapper, dokumenter og rapporter, for å nevne noe.
Teamet i Mentor+ har tatt mål av seg å utvikle et system som er:
- Intuitivt både for ansatte og ledere
- Enkelt å bruke, med veiledning i systemet
- Lett tilgjengelig, med tilgang til mest brukte funksjonene også fra mobilen
– Strålende fornøyd så langt
En av dem som har testet ut Mentor Personal i to uker er daglig leder Dag Olav Stølan i Granstubben barnehage og Kringla friluftsbarnehage i Steinkjer.
– Vi er strålende fornøyd så langt, sier Stølan.
Han melder tilbake at de ansatte enkelt legger inn timer, fravær og ferie, og samtidig sender alt dette til nærmeste leder for godkjenning.
– Da får nærmeste leder en god oversikt og samtidig medansvar for at ting blir ført på riktig måte, sier han.
Barnehagene bruker fra før også Mentor HMS og Mentor Kidplan, og Dag Olav Stølan ser store fordeler med å kunne jobbe i disse verktøyene samtidig.
Mange funksjoner
Når verktøyet lanseres, er mange viktige funksjoner på plass. Dette er noe av det du allerede nå kan få på plass:
- Fraværs- og plusstidsregistrering for ansatte
Ansatte kan søke om fravær og registrere plusstid i systemet og følge opp søknaden. Ansatte får oversikt over alle sine registreringer.
- Fraværs- og plusstidsregistrering for leder
Personalleder kan se og håndtere saldo til den enkelte ansatte, samt motta og behandle søknader i systemet og registrere fravær og plusstid på vegne av ansatte.
- Fraværskalender
Få oversikt over alt fravær for barnehagen, avdeling og ansatt som er registrert. Se hvem som er på jobb og om det er behov for innhenting av vikar, og planlegg ferier enklere.
- Ansattregister
Få tilgang til ansattliste med kontaktinformasjon tilgjengelig for alle ansatte. Ansatte har tilgang til sin egen ansattprofil og kan endre personinformasjon. Enkel arkivering i henhold til GDPR ved avslutning av arbeidsforhold.
- Virksomhetsinformasjon
Lag din egen profil hvor du kan legge inn bilde og barnehagens visjon som vises til alle ansatte. Få oversikt over alle avdelinger i barnehagen og hvem som tilhører hvor. Egen kontaktliste, hvor barnehagen kan registrere kontaktinformasjon til sine samarbeidspartnere, bedriftshelsetjenesten med flere.
- Rapporter
Få enkel rapport og oppsummering av alle registreringer i fravær og plusstid for alle ansatte. Det er også lett å laste ned lønnsvariabler fra Mentor Personal og overføre til lønnssystemet i PBL Regnskap.
Bra for alle – ekstra bra for noen
Produkteier Kjersti Flasnes mener Mentor Personal vil være et svært nyttig verktøy både for barnehager og andre typer virksomheter utenfor barnehagesektoren.
Men for dem som bruker Mentor HMS, Mentor Kidplan og/eller kjører lønn gjennom PBL Regnskap, er det ytterligere fordeler:
- Navigere mellom HMS og Kidplan
Du kan enkelt navigere mellom Mentor HMS og Mentor Kidplan direkte fra Mentor Personal. Ved å benytte snarveier, kan du åpne systemene i nye faner. Dette gjør det mulig for deg å jobbe i alle systemer samtidig.
- Kobling mellom Mentor Personal og PBL Regnskap:
Det er lett å overføre lønnsvariabler fra Mentor Personal til lønnssystemet i PBL Regnskap. Registrer det som er viktig for lønnsfastsettelsen i ett system, og overfør det enkelt til neste. Dette sparer deg for tid og effektiviserer arbeidet!
Videreutvikling
Mentor Personal blir mandag 27. mai lansert med en rekke gode funksjoner. Men allerede arbeider Mentor+ med å utvikle nye funksjoner.
– Vi er allerede i gang med å utvikle funksjon for sykefraværsoppfølging, slik at all oppfølging kan dokumenteres i Mentor Personal. Og mer vil komme etter hvert, sier produktsjef i Mentor+, Marianne Amundsen Bergrud.