Styrker sikkerheten: Alle medlems-barnehager må opprette ny brukerkonto på pbl.no

Styrker sikkerheten: Alle medlems-barnehager må opprette ny brukerkonto på pbl.no

PBL innfører nå et nytt innloggingssystem på pbl.no. Alle medlemsbarnehager må derfor opprette ny brukerkonto for å få tilgang til alt innhold på sidene. Det er enkelt og tar bare et par minutter. Her er stegene du må gjennom.

Publisert:

PBL innfører nå totrinnsbekreftelse for innlogging på pbl.no. Dette vil øke sikkerheten på brukerkontoene.

En konsekvens av omleggingen er at medlemsbarnehagene må opprette ny brukerkonto for å få tilgang til rådgivings- og arbeidsgiverartikler på nettsiden.

Prosessen er enkel og skal normalt ikke ta lang tid.

Men for at du skal unngå mulige hindringer, oppfordrer vi deg til å følge denne oppskriften når du oppretter ny brukerkonto.

Steg 1:

  • Klikk på «logg inn» (1) og på «ny bruker» (2)

Steg 2:

  • Legg inn din epostadresse (1) og klikk på send bekreftelseskode (2).
  • Skriv inn bekreftelseskoden du mottok på epost (3) og klikk på «bekreft kode» (4). NB: sjekk søppelpostmappen om du ikke har mottatt bekreftelseskoden.
  • Fyll ut feltene passord, fornavn, etternavn, mobiltelefon, organisasjonsnummer og din stilling (5), og klikk på «opprett» (6).

Steg 2 (fortsettelse):

  • Velg landskode og skriv inn ditt mobilnummer (7).
  • Klikk på «send kode» (8).
  • Skriv inn koden du mottok på SMS og trykk «bekreft kode» (9).

Ofte stilte spørsmål

Denne oppskriften skal normalt raskt og greit gi deg ny brukerkonto på pbl.no. Men noen kan møte på hindringer. Her er noen typiske spørsmål som kan dukke opp i slike saker:

  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke får bekreftelseskode på epost?

Svar: Sjekk søppelepostmappen din om den har havnet der. Er den ikke der heller, kontroller om du har skrevet riktig epostadresse. Det kan ta litt tid før eposten kommer, men normalt vil den komme innen ett minutt.

  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke får bekreftelseskode på SMS?

Svar: Kontroller at du har skrevet inn korrekt mobilnummer. Prøv eventuelt å klikke på «send ny kode».

  • Hva gjør jeg hvis jeg har fulgt oppskriften og disse rådene, men fortsatt ikke får opprettet ny brukerkonto?

Svar: Ring til PBL – 75 55 37 00 – så hjelper vi deg.

SMS-kode hver gang

Når du har fått opprettet en ny brukerkonto, vil sidene på pbl.no oppleves akkurat som før. Medlemsbarnehagene vil derfor ha tilgang til alt innhold som krever innlogging.

Men som en konsekvens av omleggingen, vil du motta en SMS-kode hver gang du skal logge deg inn. Du vil ikke lenger ha mulighet til å logge deg inn uten å motta en SMS-kode.