Det er EPSI Rating, som er undersøkt foreldrenes tilfredshet med norske barnehager siden 2009, som har gjennomført undersøkelsen blant et representativt utvalg foreldre med barn i barnehager.
I løpet av intervjuene stilles det over 50 spørsmål om foreldrenes opplevelser og erfaringer med barnehagen.
Onsdag 10. desember ble resultatene fra årets EPSI-undersøkelse offentliggjort.
– Studien viser at norske barnehager møter foreldrenes forventninger bedre enn det som er tilfelle i Sverige og Danmark. En viktig forklaring er at kommunikasjonen mellom barnehage og foreldre oppleves som tydeligere og bedre i Norge. God dialog og informasjonsdeling gir foreldrene et klarere blikk i barnas hverdag – som i stor grad bidrar til den høye tilfredsheten i Norge, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norway.
– Dette er en ny, stor anerkjennelse av den viktige og gode jobben som gjøres i norske barnehager, hver eneste dag og året rundt. Det er absolutt forhold som bør bli bedre i norske barnehager, og som vi må jobbe systematisk for å forbedre i tiden som kommer. Men det er også veldig mye som er bra med norske barnehager, og det er denne undersøkelsen en ny påminnelse om, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.

Klart høyere tilfredshet enn i nabolandene
Etter å ha kartlagt foreldretilfredshet i norske barnehager siden 2009, har EPSI Rating de siste årene også gjort lignende undersøkelser i de andre skandinaviske landene. Resultatene viser at tilfredsheten med norske barnehager er klart høyere enn i Sverige og Danmark.
I sin rapport om tilfredshet i utdanningssektoren 2025, skriver EPSI Rating:
«Resultatene viser at tilfredsheten blant foreldre med barn i barnehage varierer mellom landene, og at norske barnehager nok en gang skårer høyest. Foreldre i alle de tre landene opplever at barna trives godt i barnehagene.
Norske barnehager utmerker seg særlig når det gjelder uteaktiviteter, turer og kommunikasjon mellom barnehage og foreldre. Når det gjelder mat og kosthold, så er det et område hvor det er relevant å se til svenske og danske barnehager for inspirasjon.
I årets undersøkelse er det samlet inn et større antall intervjuer i Sverige og Danmark, noe som gjør det mulig å skille mer tydelig mellom kommunale/offentlige og ikke-kommunale (private) barnehager i disse landene. Her viser den danske studien, i likhet med den norske, at foreldre er mest fornøyde med de private barnehagene. I Sverige fremkommer det derimot ingen større forskjell i foreldretilfredsheten.»


Høyest tilfredshet med private barnehager
I Norge fortsetter barnehagene å levere stabile og høye nivåer av foreldretilfredshet, og årets måling viser en marginal økning fra i fjor.
Både kommunale og private barnehager får gjennomgående positive vurderinger, og majoriteten av foreldrene opplever at barna trives meget godt. Også i år er det de private barnehagene som skårer høyest.
Private barnehager oppnår en samlet score på tilfredshet på 80,4, mens kommunale barnehager samlet oppnår en score på 76,1.
I alle undersøkelser siden 2009 har barnehagesektoren oppnådd veldig gode resultater sammenlignet med andre deler av utdanningsløpet, samtidig som private barnehager i samtlige undersøkelser har oppnådd noe høyere tilfredshet enn kommunale barnehager.
– I en årrekke har barnehagesektoren generelt, og private barnehager spesielt, utmerket seg med veldig høy foreldretilfredshet. Det er imponerende at ansatte, leder og eiere – ifølge foreldrene – klarer å opprettholde dette høye nivået, også i en tid med svekkede rammevilkår og der mange opplever usikkerhet for fremtiden, påpeker PBL-direktør Jørn-Tommy Schjelderup.

Barnehager og folkehøgskolene på topp
EPSI Rating måler også tilfredsheten ved andre deler av utdanningsløpet. Ingen andre kan vise til samme høye tilfredshet som private barnehager. Folkehøgskolene er nærmest med en skåre på 79,2, som så vidt er høyere tilfredshet enn det barnehagene samlet – private og kommunale barnehager – oppnår samlet.
I barneskolen, ungdomsskolen og innenfor høyere utdanning er tilfredsheten betydelig lavere.
– I barnehagene er det ofte et tett og godt samarbeid med foreldrene. Mange foreldre er tett på barnehagene og engasjerer seg gjerne i tilbudet barnehagen gir, blant annet ved å komme med innspill og ønsker til utvikling og forbedringer i barnehagene. Over år har det norske barnehagetilbudet blitt utvidet i tett samarbeid med mange foreldre, og i samsvar med ønsker og behov som familiene måtte ha. På dette området tror jeg mange andre virksomheter, også i utdanningsløpet, har mye å lære av norske barnehager, kommenterer Schjelderup.
Undersøkelsen omfatter 1.400 respondenter og dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til og med høyere utdanning. Vurderingene av barnehage, grunnskole og videregående skole bygger på intervjuer med foreldre, mens vurderingene av folkehøgskoler, høyere utdanning og førstegangstjenesten baserer seg på erfaringer fra elever, studenter og personer som nylig har fullført førstegangstjenesten.
