- Ikke alle barn blir fanget opp og får hjelp når de trenger det, men en vanskelig barndom fører ikke alltid til problemer i voksen alder. Det har blitt forsket mye på de mest sårbare barna, og konklusjonene gir håp, sier Helmen Borge.
Bilde: Anne Inger Helmen Borge som er professor emeritus i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo
Hun har tro på at med riktig kunnskap og god tålmodighet fra hjelpere og omsorgspersoner, vil de fleste barna som har vært utsatt for alvorlige påkjenninger klare seg bedre enn forventet.
Resilient barn
Begrepet et resilient barn blir ofte brukt om barn som klarer å finne løsninger og veier ut av problemene.
- Resiliens beskriver barns evne til å opprettholde normal utvikling selv under vanskelige forhold, som ved traumer, vold eller omsorgssvikt. Disse barna klarer å bygge opp selvtilliten sakte, men sikkert, til tross for store utfordringer, sier Helmen Borge.
Barnehageansatte har en unik mulighet til å styrke denne evnen, noe som kan gi barna en sjanse til å klare seg bedre senere i livet.
- Med litt trening kan barnehageansatte lære seg å se forskjellen på de resiliente/motstandsdyktige barna kontra de mer sårbare gjennom å observere forskjellene i reaksjonsmønstre.
Legg merke til hvordan barna reagerer forskjellig når det dukker opp utfordrende situasjoner i det daglige.
Hun illustrerer med et eksempel:
- Når et barn blir utestengt fra lek,e etter hvordan barna håndterer denne utfordringen forskjellig. Noen finner en løsning og går videre, noen blir sinte og utagerer, andre igjen helt apatiske. Det er her du ser forskjellen på de motstandsdyktige barna og de barna som er mer sårbare.
De som finner løsninger og går videre er de barna som er mer motstandsdyktige enn de andre.
Barnehageansatte er en nøkkelrolle
Å styrke et skadet barn er et langvarig arbeid som bør starte så tidlig som mulig for å få best mulig resultat.
- Men det må også understrekes at det aldri er for sent å begynne, sier Helmen Borge.
Forskning viser at tidlig hjelp er god hjelp.
- Små barn er mer påvirkelige og mottagelige for hjelp enn eldre barn. Hvis barna som sliter fanges opp tidlig, kan de få hjelp før de utvikler alvorlige lidelser, her har barnehageansatte en nøkkelrolle, påpeker Helmen Borge og understreker at barn heller ikke skal skånes for alt de synes er skummelt:
- Det er helt greit at barn får møte og utfordre seg på ting som barnet ikke er helt komfortabel med. Du som voksen er der for å støtte barnet med trygghet. Mestre med små skritt, det er det som bygger motstandskraft, sier hun.
Bygg selvtillit i barna
Barn som møter problemet, som ser etter løsninger og utveier og bruker mulighetene som dukker opp til å komme seg videre, de bygger seg sterke og selvtilliten vil komme sakte, men sikkert.
- Det er viktig å fortelle barn at det er helt normalt å ikke klare alt. Barna blir styrket av å håndtere det de ikke får til, sier Helmen Borge.
Hun mener selvtillit er et nøkkelord når det gjelder å styrke barn:
- Selvtillit er å ha tro på seg selv, selvtillit i å finne løsninger, selvtillit i å ikke trekke seg unna ethvert problem, sier hun.
Barnehageansatte med rett kunnskap kan gjøre en stor forskjell for de mest sårbare barna.
- Du kan hjelpe barnet med å finne løsninger, styrke det på egne ferdigheter, og bygge selvtilliten bit for bit slik at barnet sakte, men sikkert begynner å få tro på seg selv, sier Helmen Borge.
Hvordan styrke din kompetanse?
For å lære mer om hvordan du kan støtte sårbare barn i barnehagen, anbefaler vi å ta dette gratis digitale kurset om omsorgssvikt, vold og overgrep fra Barnas verneombud.
Kurset skal gi kunnskap om hvordan barnehagen kan forebygge og gripe inn ved mistanke om at barn er utsatt, samt om hvordan ansatte kan jobbe med barn som er utsatt for ulike typer vold og overgrep.
Les også: Hvordan jobber man med barn man vet har opplevd traumer?