Kompetanseløft for barnehagesektoren – Les fersk rapport!

Kompetanseløft for barnehagesektoren – Les fersk rapport!

Publisert:

– Dette er den kompetansehevingen som har passet best inn i praksis, den kompetansehevingen som vi har fått til best.

Slik beskriver en barnehagestyrer erfaringene etter å ha deltatt i pilotprosjektet til Barnas verneombud. Nå er resultatene fra evalueringen klare, og erfaringen som løftes frem i rapporten, gir verdifull innsikt for alle barnehager som ønsker å drive systematisk utviklingsarbeid med støtte fra nettressurser.

Last ned rapporten her!

I to år har PBL og Høgskolen i Innlandet utviklet innhold til to av kompetanseområdene i Barnas Verneombud – barnehagemiljø, mobbing og krenkelser og barn med behov for spesiell tilrettelegging.

Nettressurser skreddersydd for praksis
Gjennom pilotprosjektet har deltakende barnehager drevet systematisk utviklingsarbeid, lokalt i egen barnehage, støttet av nettressruser over en to-års periode.

Evalueringen viser at både ledere og ansatte i barnehager opplever at arbeidet med BVO-nettressursene har vært svært verdifullt i deres daglige arbeid. Flere barnehageledere peker på hvor godt tilpasset nettressursene er til praksis, sier fagsjef barnehage i PBL, Kristine Rishaug Ruus.

Hun forteller at ansatte spesielt merker seg at nettressursene bidrar til konkrete forbedringer i hvordan de ansatte støtter barna i utfordrende situasjoner. En ansatt som deltok i piloteringen beskriver det slik: «Vi avventer ikke lenger, vi setter inn støtet med en gang. På avdelingsmøtene diskuterer vi hvem som trenger oss, og rett ut av avdelingsmøtet er vi på.»

En styrer som har deltatt i prosjektet, understreker også verdien av målrettet innhold for personalet: «Det ligger mye i det å velge riktig materiale for den gruppen du har. At det passer inn i det vi jobber med, og kan linke det opp mot eksempler i barnehagen. Innholdet matchet bra med de utfordringene vi har stått i i barnehagen, og har gitt oss verktøy i de utfordringene.»

Ruus legger til at 93,7 prosent av lederene som svarte på evalueringen, vil anbefale nettressursene videre, og ingen av de ansatte har oppgitt at de ikke vil anbefale dem videre.

Les også: Barnehager deltok i pilotptosjekt og økte kompetansen

Formål med evalueringen
Evalueringen gir innsikt i barnehagenes erfaringer med nettressursene i Barnas verneombud. Funnene skal bidra til å videreutvikle BVO-konseptet, slik at det blir enda mer gjennomførbart for ansatte i deres hverdag.

– Målet er å bygge videre på det innholdet vi allerede har, og å gjennomføre forbedringer som gjør BVO-konseptet tilgjengelig og tilpasset for alle barnehager i Norge, sier Ruus.

Barnas verneombud ønsker at tiltakene skal oppleves som motiverende, overkommelige og lokalt forankrede for ansatte.

– Barnas beste vil alltid stå i fokus, og vi vet at høy kompetanse blant de ansatte har stor betydning for kvaliteten i barnehagen. Derfor vil vi fortsette å jobbe for at alle barn får en trygg, inkluderende og meningsfull hverdag i barnehagen, avslutter Ruus.

Last ned rapporten.

Nytt fra Barnas verneombud
Barnas verneombud skal bidra med kunnskap og kompetanse til landets barnehageansatte for å forebygge, varsle og hjelpe de minste og mest sårbare barna.

Tre kompetanseområder:

Omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn

Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser

Barn med behov for spesiell tilrettelegging

For kompetanseområdet Omsorgssvikt, vold og overgrep har vi nylig oppdatert nettkurset vårt med nytt og relevant innhold. Nettkurset er av et omfang som gjør at det vil passe inn i et årshjul, hvor barnehagene bruker innholdet til kollektivt utviklingsarbeid over et år.

For kompetanseområdet Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser, har vi lansert et litt mindre nettkurs som kan gjennomføres over en kortere periode. Vi anbefaler barnehagene å jobbe kollektivt med innholdet, og i felleskap øke kunnskapen om nye perspektiver og elementer knyttet til trygt og godt barnehagemiljø.

For kompetanseområdet Barn med behov for spesiell tilrettelegging, er vi i gang med en ny runde samlinger med om lag 25 barnehager, som deltar gjennom tilskuddsordningen for regional kompetanseutvikling. Gjennom barnehageåret 2024/2025 skal disse barnehagene arbeide på samme måte som barnehagene som deltok i pilotprosjektet, med tilgang til nettressurser og samlinger.  

Les også: Barnehageledere svært fornøyde med samling om barn med behov for spesiell tilrettelegging