Barnehageledere svært fornøyde med samling om barn med behov for spesiell tilrettelegging

Barnehageledere svært fornøyde med samling om barn med behov for spesiell tilrettelegging

Publisert:

Tirsdag 17. september samlet Barnas Verneombud (BVO) barnehageledere fra 25 barnehager til en viktig fysisk samling i Oslo, med mål om å styrke kompetansen rundt barn med behov for spesiell tilrettelegging.

– Dette er et spennende opplegg som gir oss konkrete knagger å henge kunnskapen på, sier pedagogisk leder fra Furuly barnehage Råde, Trine Berg.

Samlingene er en del av et større kompetansetiltak som kombinerer nettressurs og både digitale og fysiske samlinger. Gjennom samlingene skal barnehageledere få støtte i å lede utviklingsarbeid i egen barnehage gjennom tre moduler i nettressursen – Inkludering og spesialpedagogikk, laget rundt barnet og inkluderende praksiser.

Barnas Verneombud samlet barnehageledere fra 25 barnehager til samling i Oslo.

Utveksle erfaringer

På samlingen i Oslo fikk deltakerne innsikt i første modul, som omhandler inkludering og spesialpedagogikk. Denne modulen ble presentert av professor Ingvild Åmot fra Dronning Mauds Minne høgskole, som bidro med verdifulle kunnskap om endringer i spesialpedagogiske perspektiver og organisering i sektoren, og hvordan man kan skape et inkluderende miljø for alle barn i barnehagen.


Professor Ingvild Åmot fra Dronning Mauds Minne høgskole.

Gjennom dagen var det fokus på både teoretiske og praktiske tilnærminger til temaene, og deltakerne fikk mulighet til å dele erfaringer og utfordringer med hverandre.

Finn Roger Sørseth fra Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet delte sine forventninger for samlingen:

– Jeg håper at de som er her i dag, får et faglig fundament som gjør dem tryggere når de kommer tilbake til sine barnehager. Det er også viktig at de får større innsikt i hvordan de kan implementere denne kunnskapen i sine barnehager.

Han fremhever viktigheten av å forstå betydningen av ledelse i dette arbeidet:

– Det som skiller dette tiltaket fra andre, er at vi fokuserer på de som skal lede prosessene i barnehagene. Mange ressurser har faglig innhold, men det er ikke alltid fokus på hvordan gode prosesser skal ledes. God ledelse er avgjørende for at dette arbeidet skal lykkes, sier Sørseth.

Finn Roger Sørseth (t.v) og Vegard Meland fra Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet. Kristine Rishaug Ruus fagsjef barnehage i PBL (t.h).

Fagsjef for barnehage i PBL, Kristine Rishaug Ruus, supplerer:

– Mange ledere gir tilbakemelding om hvor verdifullt det er å møte andre i samme situasjon. Å kunne utveksle erfaringer, både de positive og utfordrende, gir inspirasjon til å fortsette arbeidet. Det er ofte slik at man tenker «det er bare hos oss det er tungt», men så ser man at andre har samme utfordringer, og sammen finner man løsninger, sier hun.

Deltakerne vil etter hver samling få tilgang til en ny modul i nettressursen. Etter samlingen i Oslo fikk de med seg den første modulen om inkludering og spesialpedagogikk.

I november samles de digitalt for å ta fatt på modul 2, som handler om laget rundt barnet. Den siste fysiske samlingen vil finne sted i februar, før kompetansetiltaket avsluttes i juni.

God start på første samling

Deltakerne på samlingen uttrykte stor begeistring for kompetansetiltaket. Pedagogisk leder Trine Berg og styrer Renathe Tørklep fra Furuly barnehage Råde, delte sine tanker.

– Det virker som et spennende opplegg med samlinger og nettressurser. Temaet er ikke nytt i barnehagen, men samlingene hjelper oss å henge tema på noen knagger. Det er også fint å få bekreftelse på de tingene vi er gode på og se hvordan vi ligger an basert på erfaringer fra flere barnehager, sier Berg.

Tørklep er enig og legger til:

– Jeg synes det er bra bygd opp med modulene. Du blir tvunget til å sette av tid til å jobbe med det ordentlig – og gå i dybden. Vi har satt av tid på planleggings- og personalmøter til å jobbe med temaene. Det er fint at det blir låst opp én modul av gangen, slik at vi må være til stede der vi er før vi går videre på neste modul.

Deltakerne fra Birkebeineren barnehage og Lundgaardsløkka barnehage er også fornøyde.

Styrer Renathe Tørklep og pedagogisk leder Trine Berg fra Furuly barnehage Råde.

– Det er her veldig bra faglig. Vi gleder oss til å se mer i nettressursen og jobbe med våre ansatte med temaene, sier styrer i Birkerbeineren barnehage, Line Elisabeth Dalseng.

Pedagogiske leder i barnehagen, Ann Christin Skamsar, legger til:

– Vi har fått konkrete verktøy å jobbe med. Det var mye gjenkjennbart materiale, som vi enkelt kan koble til egen praksis.

Styrer i Lungaardsløkka barnehage, Jennie Furulund avslutter med:

– Det her var en god start på første samling, og jeg er spent på resten. Ingvild Åmot var faglig god, med mange gode, praktiske eksempler. Dette er nyttig for alle, uansett hva du jobber med.


Jennie Furulund, Line Elisabeth Dalseng og Ann Christin Skamsar.

Bakgrunn for samlingene

De siste to årene har PBL og HINN utviklet innhold til kompetanseområdene barnehagemiljø, mobbing og krenkelser og barn med behov for spesiell tilrettelegging for BVO.

– Samlingene bygger videre på et treårig pilotprosjekt innenfor de tre kompetanseområdene; vold og overgrep, barnehagemiljø, mobbing og krenkelser, og barn med behov spesiell tilrettelegging, sier fagsjef for barnehage i PBL, Kristine Rishaug Ruus.

Etter evalueringen av pilotprosjektet, hvor 170 barnehager deltok, valgte BVO å fokusere videre på temaet barn med behov for spesiell tilrettelegging.

Les også barnehager deltok i pilotprosjekt og økte kompetansen. 

– Vi så at barnehager ønsker mer kompetanse på dette området, særlig nå når kompetanseløftet rulles ut og barnehager står i flere utfordringer med barn som har behov for tilrettelegging, sier Ruus.

Langsiktige resultater

Hva er de langsiktige målene med dette kompetansetiltaket? Kristine Rishaug Ruus håper barnehagene får en dypere forståelse:

– Jeg håper at barnehagene får en bredere forståelse av hvordan allmennpedagogikk og spesialpedagogikk henger sammen. Når de jobber godt med det allmennpedagogiske, vil mye av det spesialpedagogiske også falle på plass. Dette gagner alle barn, ikke bare dem med behov for tilrettelegging.

Finn Roger Sørseth ser også på viktigheten av prosessene:

– Det er vanskelig å måle én enkelt suksessfaktor, men vi håper dette bidrar til gode utviklingsprosesser i barnehagene. Vi ønsker å gi barnehagene verktøy til å jobbe systematisk, slik at de kan få til langsiktige endringer, selv innenfor de ressursrammene de har.

Kristine Rishaug Ruus legger til:

– Vi ser at det er stor variasjon i praksis mellom barnehager og i ulike kommuner. Jeg håper deltakerne her i dag kan finne en balanse mellom å håndtere utfordringer, samtidig som de driver utviklingsarbeid i egen barnehage. Det er denne balansen som er avgjørende for suksess, sier hun og avslutter med å understreke betydningen av dette kompetansetiltaket:

– Dette er en mulighet for barnehagene til virkelig å ta grep om utfordringene de står i, uavhengig av ressursene de har tilgjengelig. Det handler om å ikke gi opp, men om å tilpasse arbeidet slik at det blir håndterbart i den enkelte barnehage, sier Ruus.

Ønsker du å lære mer om hvordan Barnas Verneombud jobber for å styrke kompetansen til barnehager for å se og hjelpe sårbare barn?

Se hvilke ressurser du kan benytte deg av!